Copyright © 2024-2025 Készült a Eötvös Loránd Tudományegyetem Digitális Oktatásfejlesztési Kompetencia Központja (DOKK) megbízásából. Minden jog fenntartva.
Return To TopA jogi oktatásban – hagyományos keretrendszeréből fakadóan – különösen nagy szükség van a transzverzális készségek, azaz a szakmákon átívelő, általánosan hasznosítható kompetenciák fejlesztésére. A projekt célja egy olyan digitális jelvényrendszer kidolgozása és tesztelése, amely a hallgatók kommunikációs, problémamegoldási, kutatási és digitális készségeit követi, elismeri és ösztönzi. A jelvények alkalmazása lehetőséget teremt arra, hogy a hallgatók az egyetemi tanulmányaik során megszerzett készségeket hitelesen és mérhető módon mutathassák be a munkaerőpiacon.
A projekt két pillérre épül. Az első a jogászképzésben releváns transzverzális készségek meghatározása, amelyek között szerepel a szóbeli és írásbeli kommunikáció, a kritikai gondolkodás, az együttműködés és a digitális kompetenciák. A készségek azonosításában nemcsak az érintett oktatók, hanem munkaerőpiaci szereplők is közreműködnek, ezzel biztosítva, hogy az oktatás a munkáltatók elvárásaihoz igazodjon.
A második pillér egy innovatív digitális jelvényrendszer létrehozása, amely tanulási eredményeket tanúsít és ösztönzi a hallgatók készségeinek folyamatos fejlődését. A jelvények egyaránt kapcsolódnak a játékosításhoz és az értékelési módszerek modernizációjához, és kompatibilisek a meglévő LMS rendszerekkel. A rendszer lehetővé teszi, hogy a hallgatók átlátható módon építsék fel személyes tanulási portfóliójukat, amely a hosszabb távú képzés során is használható.
A projekt kezdetben a jogászképzés keretében valósul meg, de az eredmények más képzési területeken is alkalmazhatók. A digitális jelvények bevezetése hozzájárul a tanulási eredményalapú, hallgatóközpontú értékeléshez, erősíti a kompetenciafejlesztés szerepét az oktatásban, és támogatja a felsőoktatás modernizációját, miközben összhangban áll az Európai Unió mikrotanúsítványokra vonatkozó irányelveivel. Ezáltal a rendszer nemcsak a magyar jogi felsőoktatás, hanem az egész felsőoktatási szektor számára is új utakat nyit meg.