Gonda Zsuzsa: Nyelvhasználat felsőfokon – Az egyetemi oktatás új perspektívája

A Nyelvhasználat felsőfokon projekt célja az egyetemi oktatás és tanulás minőségének emelése a szakmai kommunikáció fejlesztésével. A projekt középpontjában az oktatók és a hallgatók szakmai nyelvi készségeinek fejlesztése áll, különös tekintettel a tudományos szövegértésre, írásra és szóbeli kommunikációra. Az átfogó kutatási és fejlesztési tevékenységek 2024–2025 között valósulnak meg, és olyan innovációkat hoznak, amelyek elősegítik az egyetemi közösség hatékonyabb tanulását és tanítását.

Innovatív alprojektek a tanulás és tanítás támogatására

  1. Angol szaknyelv használata
    Társprojektvezető: Csizér Kata
    Az igényfelmérés és fejlesztés révén célzott támogatást kapnak az oktatók és a hallgatók a szakmai angol nyelv használatában. A program új modelleket és stratégiákat dolgoz ki a hatékony nyelvhasználat érdekében.
  2. Tudományos szövegek olvasása és írása
    Társprojektvezető: Gonda Zsuzsa és Szabó-Törpényi Annamária Ulla
    A hallgatók szövegértési és szövegalkotási készségeit fejlesztő tevékenységek növelik a tanulási eredményességet. Az adaptált tananyagtartalmak és a szemkamerás vizsgálatok eredményei segítik a hatékony olvasási stratégiák beépítését a digitális oktatásba.
  3. Szóbeli szakmai kommunikáció
    Társprojektvezető: Gonda Zsuzsa
    Az alprojekt célja az oktatók kommunikációs készségeinek tudatos fejlesztése. Az eredmények hatására korszerű, aktív tanulási módszertant alkalmazó képzések jönnek létre, amelyek a hallgatók önkifejezési és szakmai kommunikációs kompetenciáját is javítják.
  4. Adaptív tanulási utak
    Társprojektvezető: Gráf-Szabó Veronika
    A Canvas tanulási platformon fejlesztett digitális tananyagok lehetőséget adnak az autonóm tanulásra és a változatos stratégiák alkalmazására. A hallgatók saját tempójukban haladhatnak, ami növeli a tanulási motivációt és az elégedettséget.

Hatások az egyetemi közösségre

A projekt eredményeként:

  • Az oktatók: korszerű módszertant alkalmaznak, tudatosabban kommunikálnak, és hatékonyabban osztják meg a tudásukat.
  • A hallgatók: fejlődnek a szakmai készségeik, növekszik a tanulási motivációjuk és az elköteleződésük, ami jobb tanulmányi eredményekhez vezet.
  • A tanulási folyamatok: az innovatív digitális tananyagok és tanítási módszerek támogatják a hallgatók autonóm tanulását és a digitális kompetencia fejlesztését.

A Nyelvhasználat felsőfokon projekt átfogóan támogatja a 21. századi oktatás célkitűzéseit, hozzájárulva az egyetemi tanulási élmény gazdagításához, az oktatói tevékenység hatékonyságához és a hallgatói sikerességhez. Az interdiszciplináris megközelítés és az adaptív megoldások révén az ELTE tovább erősítheti szerepét a felsőoktatási innovációban.