Copyright © 2024-2025 Készült a Eötvös Loránd Tudományegyetem Digitális Oktatásfejlesztési Kompetencia Központja (DOKK) megbízásából. Minden jog fenntartva.
Return To TopAz ELMS Informatikai Zrt. fejlesztései úttörő módon reagálnak a felsőoktatás és felnőttképzés digitális kihívásaira. A vállalat aktívan részt vesz a Kompetencia Központok létrehozását célzó országos projektben, ahol fókuszterülete a digitális tananyaggyártás hatékonyságának növelése, az akadálymentesség, valamint az MI-technológiák gyakorlati alkalmazása. A projekt célja, hogy a digitális tanulási környezetek ne csak technikailag jól működjenek, hanem pedagógiai szempontból is korszerű és elérhető tartalmakat biztosítsanak a tanulók számára.
A projekt egyik fő iránya a digitális tananyagfejlesztés munkafolyamatainak újragondolása. Az ELMS szakemberei olyan egységes sablonrendszert dolgoztak ki, amely leegyszerűsíti és gyorsítja a tananyaggyártás minden fázisát: a kéziratírástól a forgatókönyvek és fogalomtárak készítésén át a médiaelemek gyártásáig. Külön figyelmet kapott az akadálymentesség gyakorlati alkalmazása, például a matematikai tartalmak digitális megjelenítésénél.
A projekt egyik legizgalmasabb eleme a mesterséges intelligencia bevonása a szövegalkotás és médiafejlesztés folyamatába. Az ELMS több MI-platform – például az OpenAI, Anthropic és Google – lehetőségeit teszteli annak érdekében, hogy a tananyagfejlesztés gyorsabbá, költséghatékonyabbá és testre szabhatóbbá váljon. A generált szövegek használhatóságát és kockázatait dokumentált formában dolgozzák fel, így biztosítva az etikai és minőségi elvárások érvényesülését.
Az ELMS fejlesztései kiterjednek a digitális előadások gyártására is, ahol a videós tananyagok szkriptelése, narrációja és animálása integrált folyamatban történik. A projekt során külön kutatás tárgyát képezi az avatarnarráció, vagyis amikor egy animált karakter közvetíti az oktatási tartalmat. Ez nemcsak figyelemfelkeltő, de lehetőséget nyújt az interaktív tanulási élmény fokozására is.
A projektben több ELTE-s kezdeményezés is szerepet kapott:
A készülő tananyagokat minden esetben belső ellenőrzési és lektorálási folyamat kíséri. Az ELMS célja nemcsak a tananyagok legyártása, hanem azok minőségi ellenőrzése és a hosszú távon fenntartható digitális oktatási rendszer támogatása. A következő mérföldkőben módszertani továbbfejlesztések, új tananyagok, valamint a már bevált MI-eszközök mélyebb integrációja várható.