Január 16-án került megrendezésre a DOKK projekt legújabb workshopja, amelynek fókuszában a mesterséges intelligencia (MI) felsőoktatási alkalmazásának lehetőségei és kihívásai álltak. Az esemény célja az volt, hogy az ELTE és a konzorciumi partnerek ernyőprojekt-vezetői megosszák tapasztalataikat, jó gyakorlataikat, valamint közösen gondolkodjanak az MI innovatív, etikus és hatékony felhasználásáról az oktatásban.
A január 16-i DOKK workshop középpontjában a mesterséges intelligencia (MI) felsőoktatási alkalmazásai álltak. Az eseményen a DOKK konzorciumi tagjai, ernyőprojekt-vezetők és oktatók osztották meg tapasztalataikat arról, hogyan formálhatja az MI az oktatói munkát, a tanulástámogatást, és hogy milyen kérdések merülhetnek fel az etikus felhasználást illetően. A résztvevők különféle sikertörténeteket és kihívásokat is bemutattak.
A workshop elején Ritter Dávid gondolatébresztő előadása volt, amelyben a mesterséges intelligencia (MI) felsőoktatási alkalmazásának lehetőségeit és kihívásait vizsgálta, mely után a workshop résztvevői osztották megy egymással a gondolataikat.
![](https://www.dokk.elte.hu/wp-content/uploads/2025/01/IMG_1407-1.heic)
Általánosan elfogadott jövőkép, hogy a hallgatói előmenetel támogatásában az MI figyelemmel kísérheti a tanulmányi teljesítményt, például emlékeztetők küldésével vagy személyre szabott tanulási útvonalak ajánlásával. Az MI-alapú tanulástámogatás már olyan fejlesztéseket is magában foglal, mint a „Study Coach” jellegű rendszerek, amelyek az oktatók munkáját kiegészítve segítenek a differenciálásban. Ilyen rendszerek azonban még nem elterjedtek a magyar felsőoktatásban, és pontos és hatékony kivitelezésük még a nemzetközi felsőoktatási térben sem sikerült a tapasztalatok alapján teljeskörűen.
A workshop során ugyanakkor kihívások is megfogalmazódtak. Az MI által generált tartalmak hitelessége és minősége gyakran ingadozó, különösen a magyar nyelvű anyagok esetében. Ezenkívül a hallgatói munkákban az MI használatának etikai kérdései is napirendre kerültek. A résztvevők hangsúlyozták, hogy szükség van átlátható irányelvekre, amelyek megkülönböztetik az etikus és nem etikus alkalmazásokat.
![](https://www.dokk.elte.hu/wp-content/uploads/2025/01/20250116_101043-1-1024x768.jpg)
A DOKK workshop rávilágított arra, hogy az MI egyre inkább kulcsszerepet játszik az oktatásban, de alkalmazásához megfelelő képzésekre, irányelvekre és tapasztalatcserére van szükség. A Digitális Oktatásfejlesztési Kompetencia Központban a résztvevők elkötelezettek amellett, hogy a jövőben is megosszák tapasztalataikat a különböző, oktatás jövőjét markánsan befolyásoló technológiákról, és egy olyan szakértői alkotóközösséget hozzanak létre, amelyre az egyetemek oktatói csoportjai bátran támaszkodhatnak.