Innováció az oktatás jövőjéért: Gábor Dénes Egyetem és az Integrált Tananyagfejlesztő Rendszer

A Gábor Dénes Egyetem kiemelkedő lépéseket tesz a digitális oktatás jövőjének alakításában. Az intézmény a Digitális Tananyagelemek Fejlesztése Kutatócsoport vezetésével egy Integrált Tananyagfejlesztő Rendszer létrehozását tűzte ki célul, amely modernizálja és hatékonyabbá teszi az oktatási folyamatokat. Az egyetem különböző kutatócsoportjai innovatív témák mentén dolgoznak:

  1. Digitális Tananyagelemek Fejlesztése Kutatócsoport: Ez a csoport módszertani modelleket és gyakorlati útmutatókat dolgoz ki, amelyek a tananyagok szerkesztését, alkalmazhatóságát és hatékonyságát növelik. Az elkészült modellek nemcsak az oktatók munkáját támogatják, hanem biztosítják a digitális anyagok minőségét és kompatibilitását.
  2. MI Alkalmazása a Felsőoktatásban Kutatócsoport: Az MI-alapú megoldások integrálása a felsőoktatásba új perspektívákat nyit meg, lehetővé téve az adaptív tanulási környezetek kialakítását és a tanulási folyamatok egyénre szabását. Az MI alkalmazások gyűjtése, valamint a tananyagfejlesztéshez alkalmazható technológiák feltérképezése folyamatban van, előkészítve a jövő innovációit.
  3. Interkulturális Digitális Oktatás Kutatócsoport: Ez a csoport az interkulturális dimenziókra összpontosít, elősegítve a globális nézőpontok megjelenését az oktatásban. Munkájuk az interaktív és befogadó digitális tananyagok fejlesztésére irányul.
  4. Digitális Tudásmérés Kutatócsoport: A csoport célja olyan korszerű tudásmérési eszközök kidolgozása, amelyek hatékonyabb értékelést biztosítanak a tanulási eredményekről, ezáltal hozzájárulva a minőségi oktatáshoz.
  5. Digitális Tanulás Kompetenciafejlesztés Kutatócsoport: Ez a kutatócsoport a tanulók és oktatók digitális kompetenciáinak fejlesztésére összpontosít, hogy azok hatékonyan alkalmazkodhassanak a folyamatosan változó technológiai környezethez. Kidolgozás alatt áll egy gamification alapú módszertani mintakurzus, amely új megközelítést hoz a tanításba.

A kutatócsoportok munkáját a hallgatók és oktatók preferenciáinak megismerése is támogatja. Két kérdőíves felmérés keretében közel 400 kitöltést dolgoznak fel a kutatók. Az egyik az e-learning keretrendszerek használatáról szól, amely oktatói, hallgatói és fejlesztői szempontokat vizsgál magyar és angol nyelven. A másik a hallgatók oktatóvideókkal kapcsolatos preferenciáit térképezi fel, ezzel közvetlen iránymutatást adva a tananyagfejlesztéshez.

A szakmai kutatások és szekunder elemzések folyamatosan biztosítják a tudományos hátteret. Az Integrált Tananyagfejlesztő Rendszer és a kutatócsoportok által kidolgozott módszertanok célja, hogy hozzájáruljanak a hazai oktatás fejlesztéséhez, támogatva a tanulási folyamatokat és megkönnyítve az oktatók munkáját.