ELMS: MI és digitális tananyagfejlesztés

Az ELMS Informatikai Zrt. fejlesztései úttörő módon reagálnak a felsőoktatás és felnőttképzés digitális kihívásaira. A vállalat aktívan részt vesz a Kompetencia Központok létrehozását célzó országos projektben, ahol fókuszterülete a digitális tananyaggyártás hatékonyságának növelése, az akadálymentesség, valamint az MI-technológiák gyakorlati alkalmazása. A projekt célja, hogy a digitális tanulási környezetek ne csak technikailag jól működjenek, hanem pedagógiai szempontból is korszerű és elérhető tartalmakat biztosítsanak a tanulók számára.

Tartalomfejlesztés új alapokon: kéziratoktól az avatarnarrációig

A projekt egyik fő iránya a digitális tananyagfejlesztés munkafolyamatainak újragondolása. Az ELMS szakemberei olyan egységes sablonrendszert dolgoztak ki, amely leegyszerűsíti és gyorsítja a tananyaggyártás minden fázisát: a kéziratírástól a forgatókönyvek és fogalomtárak készítésén át a médiaelemek gyártásáig. Külön figyelmet kapott az akadálymentesség gyakorlati alkalmazása, például a matematikai tartalmak digitális megjelenítésénél.

Mesterséges intelligencia mint alkotótárs

A projekt egyik legizgalmasabb eleme a mesterséges intelligencia bevonása a szövegalkotás és médiafejlesztés folyamatába. Az ELMS több MI-platform – például az OpenAI, Anthropic és Google – lehetőségeit teszteli annak érdekében, hogy a tananyagfejlesztés gyorsabbá, költséghatékonyabbá és testre szabhatóbbá váljon. A generált szövegek használhatóságát és kockázatait dokumentált formában dolgozzák fel, így biztosítva az etikai és minőségi elvárások érvényesülését.

Digitális előadások, forgatókönyvek, avatarnarrációk

Az ELMS fejlesztései kiterjednek a digitális előadások gyártására is, ahol a videós tananyagok szkriptelése, narrációja és animálása integrált folyamatban történik. A projekt során külön kutatás tárgyát képezi az avatarnarráció, vagyis amikor egy animált karakter közvetíti az oktatási tartalmat. Ez nemcsak figyelemfelkeltő, de lehetőséget nyújt az interaktív tanulási élmény fokozására is.

Kiemelt együttműködések az ELTE-vel

A projektben több ELTE-s kezdeményezés is szerepet kapott:

  • Digital Parenting Training keretében készült tananyaghoz narrációk és prezentációk gyártása.
  • MIKRODOK projektben három különböző tananyag digitális verziójának létrehozása.
  • Nyelvhasználat felsőfokon program támogatása tananyag-előkészítéssel.
  • DOKK workshop szakmai anyagainak digitális tananyaggá alakítása.

Lektorálás, minőségbiztosítás, következő lépések

A készülő tananyagokat minden esetben belső ellenőrzési és lektorálási folyamat kíséri. Az ELMS célja nemcsak a tananyagok legyártása, hanem azok minőségi ellenőrzése és a hosszú távon fenntartható digitális oktatási rendszer támogatása. A következő mérföldkőben módszertani továbbfejlesztések, új tananyagok, valamint a már bevált MI-eszközök mélyebb integrációja várható.