Gyöngy Kinga: Tudatosság a kisgyermeknevelésben – Reflektív gondolkodás és digitális szülői felelősség

A Tudatosság a kisgyermeknevelésben projekt célja a koragyermekkori neveléshez kapcsolódó személyek – legyenek ők professzionális nevelők vagy szülők – tudatosságának előmozdítása. A projekt két alprojektben dolgozza fel a reflektív gondolkodás és a digitális szülői kompetenciák fejlesztésének lehetőségeit, ezzel hozzájárulva a korai gyermeknevelés minőségének javításához.

1. Reflektív gondolkodás a kisgyermeknevelésben
Az ELTE TÓK csecsemő- és kisgyermeknevelő szakján már évek óta kiemelt figyelmet kap a reflektív gondolkodás fejlesztése. A projekt keretében cél egy olyan kompetenciamérő eszköz kifejlesztése, amely pontosan és valid módon képes mérni a reflektív gondolkodás különböző szintjeit. Az alprojekt tartalomelemzést alkalmaz a hallgatók reflektív esszéinek vizsgálatára azzal a céllal, hogy a reflektív gondolkodás nyelvi és tartalmi markereit mesterséges intelligenciára alapozott modellel azonosítsa és automatikusan értékelje. A kutatás további fókusza az online tanulási felületek fejlesztése és hatásvizsgálata, amelynek révén a reflektív gondolkodás fejlesztése még hatékonyabbá válhat.

2. Digitális szülői tudatosság fejlesztése
A második alprojekt, a Digital Parenting Training, a szülői tudatosságot célozza meg a digitális világ kihívásaival kapcsolatban. A tervezett online képzések segítséget nyújtanak a gyermekeket körülvevő digitális tér problémáinak kezeléséhez, miközben gyakorlati útmutatást adnak a családi médiatudatosság és a digitális kompetenciák fejlesztéséhez. A képzések hatékonyságát egy innovatív AI chatbot-alapú platform és egy oktató által vezetett szinkrón kurzus összehasonlításával vizsgálják. A program célja egy mérőeszköz kifejlesztése is, amely a szülők digitális térben tanúsított felelősségét méri, segítve a jövőbeli képzések hatásvizsgálatát és fejlesztését.

Innovatív megoldások és együttműködések
A projekt egyaránt támogatja a kisgyermeknevelésben dolgozó hallgatók és a gyakorló szülők tudatos fejlődését. Az ELMS Zrt.-vel való együttműködés révén egy új generációs AI chatbot segíti majd a kurzusok résztvevőit, hogy lépést tartsanak a digitalizáció gyors változásaival. Mindkét alprojekt középpontjában a kritikus gondolkodás, a reflektivitás és a digitalizáció tudatos kezelése áll, ami a gyermekekkel foglalkozó szakemberek és szülők számára elengedhetetlen a mai kor kihívásainak kezelésében.

A projekt célja világos: a tudatosság növelése az egyetem falain belül és kívül, hogy a kisgyermeknevelés a legmagasabb színvonalat képviselhesse a digitális világban is.