Copyright © 2024-2025 Készült a Eötvös Loránd Tudományegyetem Digitális Oktatásfejlesztési Kompetencia Központja (DOKK) megbízásából. Minden jog fenntartva.
Return To TopA DIGITAL-TWIN alkalmazása tanmenetek igényeinek összehangolásával című projekt célja a digitális iker technológia (digital twin, DT) bevezetése az oktatás különböző területein, hogy támogassa a hallgatók tanulási élményét és a tanmenetek hatékonyságát. A DT-technológia segítségével a hallgatók valósághű, interaktív környezetben gyakorolhatnak, miközben az oktatók hatékonyabb és energiahatékonyabb eszközöket alkalmazhatnak. A projekt két fő irányban valósítja meg a digitális ikrek integrációját: fizikális modellek és virtuális környezetek fejlesztésével.
A fizikai digitális ikrek alkalmazása során 3D-szkennelés és -nyomtatás segítségével olyan modelleket készítenek, amelyek valósághű módon szimulálják az oktatott tárgyakat vagy folyamatokat. Az ilyen modellek lehetővé teszik a hallgatók számára, hogy kockázatmentesen tanulják meg az összetett rendszerek működését. Példák:
A fizikai modellek lehetőséget biztosítanak a hallgatók számára, hogy aktívan részt vegyenek a tanórákon, csökkentve a passzív tanulási időszakokat, miközben növelik az érdeklődést és a részvételt.
A digitális iker technológiát virtuális környezetek létrehozására is használják, hogy a hallgatók interaktív és biztonságos módon ismerkedhessenek meg az eszközökkel és a folyamatokkal. Az ilyen rendszerek böngészőalapú megoldásokkal, könnyen elérhető és energiatakarékos formában jeleníthetők meg. Példák:
Ezek a megoldások lehetővé teszik, hogy a drága, nehezen hozzáférhető eszközöket helyettesítsék, miközben a hallgatók ugyanazt a tapasztalatot élhetik át a saját eszközeiken. Az ilyen fejlesztések csökkentik a passzív hallgatók arányát, és növelik az aktív részvételt.
A digitális ikrek alkalmazása az oktatásban innovatív módszereket kínál az elméleti és a gyakorlati ismeretek elsajátítására, miközben minimalizálja az erőforrásokkal kapcsolatos korlátokat. A projekt nemcsak a hallgatói élményt javítja, hanem az oktatók munkáját is hatékonyabbá és élvezetesebbé teszi. A hallgatók magabiztosabban alkalmazhatják az új ismereteket, a szimulált környezetek pedig előkészítik őket a valós helyzetekre. Az eredmények széles körben adaptálhatók a különböző oktatási szinteken és területeken, hozzájárulva a modern oktatás fejlődéséhez.