Rapos Nóra: Innovatív tanárképzési modellek

Kettős szerep, közös jövő – Új kutatás segíti az iskolai tanárok tanárképzővé válását az ELTÉ-n

Mi történik, amikor egy gyakorló tanár egyszerre lesz diákok mentora és tanárjelöltek képzője is? Hogyan válhat az iskola nemcsak tanulás, hanem tanárképzés helyszínévé is? Ezekre a kérdésekre keres választ Rapos Nóra új, kétéves kutatási-fejlesztési projektje, amely 2025 januárjától indul az ELTE PPK-n.

A projekt egy úttörő, együttműködésre épülő rendszermodell kialakítását tűzte ki célul, amely az iskolai tanárok „kettős identitását” támogatja – vagyis azt a különleges helyzetet, amikor a pedagógus egyszerre tanítja saját tanulóit, és vesz részt a jövő tanárainak képzésében. Ez nem csupán módszertani kihívás, hanem identitásformáló folyamat is: hogyan lehet valaki egyszerre gyakorló tanár és tanárképző?

Mitől különleges ez a kutatás?

Ez a projekt nem csupán megfigyel, hanem aktívan alakít: design-kutatásként olyan fejlesztési folyamatokat indít el, amelyek az ELTE saját tanárképzési struktúrájában is gyakorlatba ágyazódnak. A cél egy olyan komplex tanulási környezet létrehozása, amely digitális eszközökkel és közösségi tanulással támogatja a partneriskolákban dolgozó tanárokat új szerepeik elsajátításában.

A projekt három kulcseleme:

  1. Digitális önreflexiós eszközök: kérdőívek és e-portfóliók segítik a képzői szerepek tisztázását és fejlesztését.
  2. Online kurzus: az ELTE LMS-rendszerében elérhető, önállóan ütemezhető tananyag támogatja az iskolai képzők elméleti és gyakorlati felkészülését.
  3. Tanárképzői közösségépítés: partneriskolák és egyetemi mentorok közös munkájára épülő rendszer, amely hosszú távon is fenntartható együttműködést céloz.

Mit nyer ezzel az egyetem?

Az ELTE e projekt révén innovatív tanárképzési modellek kísérleti terepévé válik, és olyan rendszert alakít ki, amely más pedagógusképző intézmények számára is adaptálható lehet. Emellett bővül az ELTE digitális tananyagai és képzési portfóliója, miközben a hallgatók személyre szabottabb, reflektív tanulási utakat járhatnak be.

Továbbgondolásra ösztönöz

A projekt túlmutat a tanárképzés hagyományos keretein: újrafogalmazza, mit is jelent ma tanárnak lenni. A cél nem csak az, hogy több pedagógus álljon a pályára – hanem hogy olyan képzők és mentorok kerüljenek a rendszerbe, akik maguk is tudatos, tanuló szakemberek. Ez pedig a diákok, a tanárjelöltek és az egész oktatási rendszer javára válhat.