Szabó Csaba: Hatékonyan az elkötelezettségért, a hosszú távú tudásért, a XXI. századi kompetenciák fejlesztéséért

A projekt célja, hogy innovatív módszertani eszközökkel és kutatási eredmények alapján támogassa a hallgatók elköteleződését, a maradandó tudás elsajátítását, valamint a XXI. századi kompetenciák hatékony fejlesztését. A kutatás három fő területre koncentrál: egy modern kompetencia-keretrendszer kidolgozására, a játékosított oktatás alkalmazására, valamint az előhívásos tanulási módszer egyetemi integrációjára.

1. XXI. századi kompetenciarendszer kidolgozása

A felsőoktatásban jelenleg hiányzik egy átfogó, tárgyspecifikusan alkalmazható kompetencia-keretrendszer, amely világosan meghatározza, hogy egy-egy kurzus elvégzésekor milyen kimeneti elvárásokat támasztunk a hallgatókkal szemben. A projekt célja, hogy egy ilyen keretrendszert hozzon létre, amely a meglévő képzési és kimeneti követelmények alapján tisztázza a szükséges kompetenciákat, és igazodik a digitalizáció nyújtotta új kihívásokhoz. Ez nemcsak a tananyag modernizálását, hanem a már elavult kompetenciák kiszűrését is magában foglalja, ezzel biztosítva, hogy a hallgatók naprakész, releváns tudást szerezzenek.

2. Játékosítás az oktatásban

A játékosított tanulás a hallgatók motivációjának növelésére és a tanulási folyamat élményszerűbbé tételére irányul. A projekt során egy olyan tanári kisokos készül, amely részletes gyakorlati útmutatót ad a játékosítás felsőoktatási alkalmazásáról. Ezen belül kiemelten foglalkozik egy pontrendszerre épülő, játékosított matematika kurzus kivitelezésével. A kutatás célja annak a vizsgálata, hogy a játékosított rendszerek miként befolyásolják a motivációt, csökkentik a szorongást, és mérséklik a lemorzsolódást. A módszer külön figyelmet fordít a flow-élmény kialakítására, amely az elköteleződés egyik legfontosabb tényezője.

3. Az előhívásos tanulás módszertana

A diákok gyakran gyorsan elfelejtik a megszerzett tudást, ha nem történik annak tudatos előhívása. Az előhívásos tanulás módszere, amely teszteléssel erősíti a hosszú távú tudás rögzülését, hatékony megoldást kínál erre a problémára. A projekt célja, hogy ezt a módszert egyetemi kurzusokba integrálja, és létrehozzon egy online „tesztelési kisokost”, amely gyakorlati útmutatót nyújt a tanároknak a tesztelés alkalmazásához. A módszer nemcsak a diákok tudásának tartósabbá tételét célozza, hanem a tanári terhelés csökkentésére is nagy hangsúlyt helyez.

A projekt a tanulási folyamatok során az elmélet és a gyakorlat közötti szakadék áthidalására törekszik, biztosítva a hallgatók számára egy diákközpontú, de a tanárok igényeire is érzékeny oktatási környezetet. A módszerek bevezetésével a felsőoktatás modernizációja és a kompetenciafejlesztés új dimenziói nyílnak meg.